Masyw Śnieżnika 2019

Posted on

Na tegoroczne wakacje wybraliśmy Kotlinę Kłodzką, a konkretnie malowniczą miejscowość – Stronie Śląskie, która była dobrą bazą wypadową w pobliskie góry. W podstawowym planie były trzy szczyty KGP z pasm: Masywu Śnieżnika, Gór Złotych i Gór Bielskich (z dwóch ostatnich będzie oddzielny post).

TWIERDZA SREBRNA GÓRA
17.07.2019
W drodze do Stronia Śl. skręciliśmy zwiedzić największą górską twierdzę w Europie. Na parkingu dowiedzieliśmy się, że do zwiedzania są dwa zupełnie rożne pod względem historycznym forty. Postanowiliśmy zaliczyć oba.
Pierwszy – Fort Ostróg, odrestaurowany przez pasjonatów skupił się na okresie II wojny św. Choć jego historia zaczyna się w II połowie XVIII wieku (tak jak całej twierdzy). W późniejszych latach fort ten wykorzystywano jeszcze jako młodzieżowe schronisko, bazę szkoleniową Hitlerjugend czy obóz jeniecki dla wysoko postawionych oficerów. I właśnie do tego ostatniego okresu na ok 50 minut przenieśliśmy się w czasie – dzięki przewodnikowi, który oprowadził nas po nim z niesamowitą pasją.

Twierdza Srebrnogórska – widok z Fortu Ostróg

W drugim forcie – Donżon przenieśliśmy się na ok 1,5h do czasów pruskich. Tym razem grupa była znacznie liczniejsza, a oprowadzała nas sympatyczna pani przewodnik, oczywiście w mundurze armii pruskiej. Prócz historii obiektu dowiedzieliśmy się o nim kilku ciekawostek oraz w jednym z pomieszczeń twierdzy mogliśmy być świadkiem wystrzału z historycznego pistoletu. Trafił nam się także pokaz wystrzału z armaty, który wykupiła jakaś azjatycka grupa turystów.
Podsumowując srebrnogórska twierdza, to miejsce jak najbardziej warte odwiedzenia.

Mój patron? 🙂

ŚNIEŻNIK (1426 m n.p.m.)
18.07.2019
Drugiego dnia od razu postanowiliśmy zdobyć koronę Masywu Śnieżnika (4-ta pod względem najwyższych), czyli szczyt Śnieżnik. Wybraliśmy jeden z mniej popularnych szlaków z Leśniczówki z miejscowości Kamienica (dojechaliśmy tam autem). Wchodziliśmy szlakiem żółtym (do Głębokiej Jamy), a następnie wzdłuż granicy polsko-czeskiej szlakiem zielonym.
Na szczycie spore tłumy. Po podbiciu pieczątką naszych amatorskich książeczek, ruszyliśmy dalej szlakiem zielonym przez Jaskółcze Skały w kierunku schroniska „Na Śnieżniku”. Także i tam było sporo ludzi i długa kolejka do baru. Po odpoczynku i posiłku ruszyliśmy szlakiem niebieskim do Kamienicy, też mało popularnym – na szklaku spotkaliśmy parę osób. Przeszliśmy ponad 17 km, w czasie ok. 6,5h.

Głęboka Jama (995 m n.p.m.)
Alicja będąc w jednocześnie i w Czechach i w Polsce
Kamienna rzeźba słonia z 1932 roku, czeskiego symbolu Śnieżnika
Ruiny schroniska księcia Lichtensteina
Źródło rzeki Morava
žehnej vám
Śnieżnik (1426 m n.p.m.)
Schronisko „Na Śnieżniku”
„Sarenka, która spadła ze zbocza” wypatrzona przez Alicję

Trasa na Śnieżnik

Trasa: Leśniczówka Kamienica – Leśniczówka Kamienica | mapa-turystyczna.pl

STRONIE ŚLĄSKIE
Nasza baza wypadowa w góry, ale i na pobliski zalew w Starej Morawie, gdzie wypoczywając spędzaliśmy popołudnia. Wejście na teren zalewu co prawda płatne (4 zł dzieci / 6 zł dorośli), ale za to czysto i przyjemnie, no i piękne widoczki.

Przed domkiem, w którym mieszkaliśmy
Codziennie go mijaliśmy chodząc wieczorem na obiado-kolacje do „Lwa jaskiniowego” – jedzonko rewelacyjne.
Zalew w Starej Morawie
Wieża ciśnień w Stroniu Śl.
Widok z naszego balkonu

JASKINIA NIEDŹWIEDZIA
20.07.2019
Bilety do jaskini kupiłem online około 3 miesiące przed przyjazdem, a i tak już nie było zbytnio wyboru co do dni i godzin zwiedzania w terminie naszego pobytu. Jako, że mieliśmy wejście o godz. 9 pojechaliśmy autem. Przed samym wyjazdem doczytaliśmy się, że z parkingu do jaskini jest jeszcze ok 30 min. drogi, dodatkowo najkrótsza od nas droga była akurat w tą sobotę całkowicie zamknięta (wylewany był nowy asfalt). Na szczęście objazd nie był jakiś długi, ale i tak większość pieszej drogi z parkingu (15 zł !) do jaskini (oczywiście pod górkę) biegliśmy – a miał to być lajtowy cały dzień. Sama jaskinia rewelacyjna i na pewno warta cen biletów (27/32 zł). Czas zwiedzania ok. 45 min. Wracając do parkingu mijaliśmy turystów, którzy pytali nas czy można kupić bilety na miejscu…

Ukryty bunkier w drodze z jaskini
Wapiennik Łaskawy Kamień

CZARNA GÓRA
Po zwiedzeniu Jaskini Niedźwiedziej zastanawialiśmy się czy pojechać do Międzygórza czy do „kurortu” Czarna Góra (rozważana jeszcze też była czeska „ścieżka w chmurach”) – wybraliśmy to drugie. Na samą Czarną Górę można wejść szlakiem, można wjechać kolejką linową, co też jest fajną atrakcją. Na górze pod samym szczytem punkt widokowy z leżakami, a na szczycie wieża widokowa – niestety w kiepskim stanie i wstęp na nią zabroniony.

Enjoy the silence

LĄDEK ZDRÓJ
22.07.2019
Przedostatniego dnia przedpołudnie spędziliśmy w Lądku Zdrój, do którego pojechaliśmy wynajętymi u naszych gospodarzy rowerami.