Bydgoszcz 2020

Posted on

Na jeden z czerwcowych weekendów spontanicznie wybraliśmy się do „polskiej Wenecji” czyli Bydgoszczy. Towarzyszyli nam brat żony Łukasz z dziewczyną Kariną. Wyjechaliśmy w piątek po pracy, na miejsce dotarliśmy wczesnym wieczorem.

Piątek – popołudnie 12.06.2020
Wynajęte pokoje znajdowały się w apartamentowcu w pobliżu rzeki Brdy, która to przepływa przez całe miasto, wpływając na obrzeżach do Wisły. Idąc do centrum zawsze szliśmy wzdłuż niej, gdzie mogliśmy oglądać m.in. zabytkowe spichrze – jeden z symboli Bydgoszczy.

Pomnik „Trzy Gracje”

Trzy mijane spichrze zbudowane zostały w latach 1793-1800 r. przez kupca Samuela Gotlieba Engelmanna. Kiedyś oczywiście służyły do przechowywania zboża, a współcześnie znajduje się tam muzeum. Można o nich posłuchać poniżej [źródło: www.visitbydgoszcz.pl]

Natomiast jedna z najpopularniejszych rzeźb, czyli „Przechodzący” pojawił się w Bydgoszczy 1 maja 2004 dla upamiętnienia wejścia Polski do Unii Europejskiej. Popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że znajduje się na długiej linie rozpiętej pomiędzy brzegami rzeki.

„Przechodzący przez rzekę”
Spichrze z drugiej strony.
Folkstar – łowicka marka

Stary Rynek to duży plac otoczony wokół pięknymi kamieniczkami. Wytyczony został w 1346 roku, przez króla Kazimierza Wielkiego, podczas nadania Bydgoszczy praw miejskich.

Gdzie jest Alicja?
Pomnik Walki i Męczeństwa Ziemi Bydgoskiej

Wenecja Bydgoska – to pierzeja kamienic z XIX i początku XX wieku nieopodal Wyspy Młyńskiej przylegała dawniej bezpośrednio do odnogi Brdy – Młynówki.

Kładka Wenecji Bydgoskiej
Magiczne schodki
Pomnik Leona Barciszewskiego
Winylki… Zajrzeliśmy tam drugiego dnia.
Sztuka introligatorska w Bydgoszczy

Przespacerowaliśmy się też bydgoską Aleją Autografów znanych bydgoszczan, która znajduję się na ul. Długiej. Pierwszy autograf został wmurowany w 2007 roku.

W tramwaju mieści się Informacja Turystyczna
Po lewej wejście do Hali Targowej
Rzeźba na fontannie Studzienka

Przez „starówkę” przechodzi linia, która szczególnie widoczna jest o zmroku, wyznaczająca osiemnasty południk, zakończona jest zegarem wskazującym czas lokalny (bydgoski – do czasu oficjalnego zimowego musimy dodać 12 minut, a letniego odjąć 48 minut).

Opera Nova
Budynek Poczty Polskiej
Coś zwróciło uwagę dziewczyn? 🙂

Sobota – 13.06.2020
Po śniadaniu wyruszyliśmy na prawie całodniowy spencer po centrum Bydgoszczy.

Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Kościół Klarysek)

Przy moście Jerzego Sulimy – Kamińskiego napotykamy rzeźbę Flisaka, która jest nawiązaniem do wodniackich tradycji miasta. Rzeką flisacy w dawniejszych czasach przewozili głównie na tratwach drewno. Rzeźba ma też przypominać o postaci kartografa i inżyniera węgierskiego pochodzenia Ferenca Flórián Csáky, który miał znaczący wpływ na budowę Kanału Bydgoskiego w czasach panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Alicja nie odpuści żadnemu kotkowi.

W wielu miejscach spotykaliśmy reprodukcje prac mistrza Leona Wyczółkowskiego – pięknie zaprezentowanych w przestrzeni publicznej.

Opera Nova i most Jana Kiepury

Wyspa Młyńska – to przestrzenne serce Bydgoszczy, miejsce z wieloma atrakcjami turystycznymi. Więcej o niej można przeczytać na stronie: www.visitbydgoszcz.pl

W tle Młyny Rothera

Udało nam się z zwiedzić jedno z oryginalniejszych muzeów (jedyne takie w Europie) jakim jest „Muzeum Mydła i Historii Brudu” , w którym to można poznać historię higieny, brudu i produkcji mydła.

Jedna z głównych atrakcji – własnoręczna produkcja mydła.
Krótki odpoczynek na plaży
Pomnik – Apel Więźniarek

Katedra Bydgoska św. Marcina i Mikołaja – jest najstarszym kościołem, a także najstarszym budynkiem w Bydgoszczy. Została wzniesiona w latach 1466 – 1502. Największe wrażenie zrobiło na nas jej kolorowe wnętrze.

Kolejny „odpoczynek”
Wielkie Krzesła na Wyspie Młyńskiej

Przepłynęliśmy się też łódką, także nadbrzeża Brdy obejrzeliśmy z perspektywy rzeki.

Wiadomo czyja to robota…
Nasza noclegownia.

Bazylika Mniejsza św. Wincentego à Paulo została wzniesiona między rokiem 1925 a 1939, to największa świątynia w Bydgoszczy, a zarazem jedna z największych w Polsce. Zaprojektowana została na wzór rzymskiego Panteonu przez polskiego architekta Adama Ballenstaedta.

Collegium Copernicanum
Pomnik Mieczysława Karłowicza
Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego
Ławeczka prof. Zygmunta Mackiewicza
Fontanna Potop – niestety nieczynna była.
Wędrowiec

Niedziela – 14.06.2020
Wyjeżdżając z Bydgoszczy skręciliśmy do znajdującej się na obrzeżach miasta, dawnej tajnej pohitlerowskiej fabryki materiałów wybuchowych i amunicji – Exploseum (Centrum Techniki Wojennej DAG Fabrik Bromberg). Budowę farbki rozpoczęto jesienią 1939 roku i pracowało przy niej około 40000 przymusowych pracowników. Kompleks zwiedzaliśmy indywidualnie wg wyznaczonej trasy.